Saturday 26 February 2011

hati aku sakit dan aku perlu ubat.


sebagai peringatan untuk aku yang selalu lupa.

kenapa kita selalu tak buat benda yang kita diperintahkan Allah untuk buat? atau kenapa kita tak istiqamah (maintain) dalam melakukan benda2 baik itu?

sebab kita tak rasa suka bila kita buat tu. kita tak rasa kemanisan iman. dan kenapa kita tak rasa kemanisan iman tersebut? sebab hati kita sakit.

janganlah merokok.


analoginya kalau kita suka makan pengat pisang tapi masa tu ada ulser dalam mulut. kita suka macam mana pun kita tak dapat merasakan nikmat pengat pisang tu. padahal pengat pisang tu best kot lagi2 buat minum petang dengan air teh sambil gossip2..oopps.

ha samalah macam kalau hati kita sakit, kita buat apa pun kita tak rasa kesedapan dalam membuat perkara tu. kita tak rasa manis dia. kan nampak kan analoginya?

jadi kita kenalah ubati hati kita dulu. memang lah sakit sikit tapi takkan kita tak nak dapat feeling makan pengat pisang sampai bila2 kot. taruk lah bonjela sikit.

dalam mengubati hati pula, ada 5 ubat yang kita boleh ambil yang kita tak payah susah2 pun nak pergi farmasi.

1. membaca al-quran dan maknanya.

2. bangun solat malam.

3. berkawan dengan orang2 soleh.

4. berzikir pada waktu malam.

5. berpuasa.

jadi, dengan mengikuti prescription ini tanpa mengelat dan menggeliat (eh?) insyaallah, hati kita sedikit sedikit akan terubat. ha lepastu kita pun dapat lah rasa manisnya iman tu lepas tu kita pun jadilah suka bila melakukan benda2 maaruf dan lepastuh kita pun dapatlah buat semua tu dengan istiqamah...fuhhh...

oh pengat pisang sedap owh!

p/s: thanks kak ajah for the worthwhile morning.

2 comments: