Monday 10 January 2011

kau sudah nampak cantik

sepertinya satu kemestian untuk mereka di sini membeli belah pakaian dengan sakan tidak kira waktu apa pun. waktu jualan murah diorang beli belah. waktu jualan tak murah pun diorang beli belah. malah office hour pun ramai orang beli belah. tak pernah susut.

malah dekat malaysia pun manusia sudah semakin obses dengan fesyen dan penampilan. boleh tengok betapa banyak sekarang photoshoot2 oleh orang kebanyakan menampilkan fesyen yang outrageous. tak lupa jugak gambar pelbagai jenis pakaian dan aksesori di facebook yang ditag2 untuk dipromosikan.

ini seperti seakan budaya, kau sentiasa merasa tidak puas hati dengan apa yang kau ada sekarang. sentiasa ingin up to date. ia seperti satu kitaran. kau kerja bersungguh2 , kau beli barang yang kau nak dengan duit hasil kerja kau. kau balik rumah tengok televisyen, fesyen lain pulak keluar. kau kerja lagi and the cycle goes on.

siapa yang untung? company2 fesyen juga. mereka sentiasa membuatkan kita berfikir yang kita masih tidak cukup bagus. kasut kita old fesyen, tudung kita lilit cara lama, alat solek kita tak buat kita nampak cun.

jika kita kejar perkembangan fesyen yang sangat pesat dan cepat ini, kita letih. letih untuk sentiasa gantikan isi almari kita, letih untuk sentiasa kena alert dengan style baru dan letih untuk sentiasa nampak bergaya.

sedarlah yang benda ini akan sentiasa bertukar dan kita tak cukup kaki untuk mengejar.

"the culture we have does not make people feel good about themselves. And you have to be strong enough to say if the culture doesn't work, don't buy it." -Morrie Schwartz-

7 comments:

  1. Jom soping sok nak ak naja? Hahahah

    ReplyDelete
  2. pemikiran kto skmo serupo. cumo cara penyampaian yg lain.

    ReplyDelete
  3. anah: yes.. mungkinkah kita bisa berbicara tentang isu2 menarik suatu masa kelak? hehe

    liyana: thank u, hang tu, jangan duk asik sopim sakan na

    ReplyDelete
  4. dak aih..tak sopin aih..haha

    ReplyDelete